Jo kaksi maatilaa on palanut, ja vihollisia on vielä paljon jäljellä... Mitähän tästä tulee?
Antoine Bauzan luomassa Samurai Spiritissä pelaajat ovat samuraita, jotka yrittävät tehdä kaikkensa suojellakseen muuan kylää päälle vyöryviltä vihollisjoukoilta. 7 Wondersin tavoin tämänkin mittelön ääreen mahtuu enimmillään peräti seitsemän henkilöä!
Joukko eri vihollisia, arvot yhdestä neljään, hyökkää toistuvasti kylään. Pelin edetessä myös viitosia ja kuutosia tulee mukaan pakkaan, vielä ilkeämpine rangaistuksineen. Samurailaudan tila vain uhkaa loppua kesken... Toivottavasti luvut 2, 4 ja 6 voi lykätä naapurille!
Aivan varomaton ei sovi olla, sillä monessa kortissa on jokin rangaistus, joka suurella todennäköisyydellä toteutuu pelaajan seuraavalla vuorolla. Rangaistukset vaihtelevat muun muassa haavoittumisesta tulipaloihin ja puolustuskyvyttömyydestä pakkohyökkäyksiin. Tämän kaiken välttely vaikuttaisi silkalta tuuripeliltä, mikäli Samurai Spirit ei olisi yhteistyöpeli.
Samurait, joiden käsissä on koko kylän kohtalo. Mutta, mitähän ihmettä tiikeri tuolla tekee?
Joillekin saattaa olla ongelmana se, että kaikesta teemasta huolimatta pelin perustuntuma uhkuu enemmän blackjackia tai venttiä kuin eeppistä taistelua. Tilanne ei järin muutu numeroiden pyörittelystä, vaikka samurait muuttuvat tarpeeksi osumaa saatuaan eläimellisiksi superhahmoiksi! Itseäni tämä ei ole lainkaan haitannut.
On totta, että tuuria on mukana melko paljon, sillä nostopakan sisältö ja tuhottujen maatilojen kääntöpuolien rangaistukset paljastuvat joka pelissä eri lailla. Itse asiassa kaksin- ja soolopelissä pitää etukäteen varmistaa, että perhesymboleja esiintyy nostopakan korteissa vähintään kaksi kertaa, jottei peli tyssää heti lähtöasetelmassa. Joka tapauksessa Samurai Spiritissä menestyminen pohjaa vahvaan yhteistyöhön ja neuvojen antamiseen pelaajien välillä sekä siirtojen ja kykyjen oikein ajoittamiseen.
Antoine Bauzan luomassa Samurai Spiritissä pelaajat ovat samuraita, jotka yrittävät tehdä kaikkensa suojellakseen muuan kylää päälle vyöryviltä vihollisjoukoilta. 7 Wondersin tavoin tämänkin mittelön ääreen mahtuu enimmillään peräti seitsemän henkilöä!
Joka vuorolla nostopakasta tulee yksi
kerrallaan vastaan viholliskortti, joka pelaajan täytyy sijoittaa
samurailaudan oikealle tai vasemmalle puolelle. Kortilla voi siis
joko taistella tai suojella itseään, avutonta perhettä tai yhtä
maatilaa. Suojelua voi pitää onnistuneena, jos pelin lopussa
vähintään yksi perhe ja yksi maatila ovat säästyneet tuholta.
Taistelu pitää luonnollisesti vihollisen samurain kimpussa ja
erossa kylästä. Samurain kestävyydellä on kuitenkin rajansa,
jonka ylittämisestä barrikadit ja maatilat roihuavat. Tätä rajaa
kannattaa silti koetella, sillä siihen osuminen tarkalleen poistaa
yhden vihollisen samurailaudan oikealla olevasta hyökkäysjonosta ja
käynnistää samurain hetkellisen erikoisvoiman, joka parantaa
pelaajien menestymisen mahdollisuuksia.
Joukko eri vihollisia, arvot yhdestä neljään, hyökkää toistuvasti kylään. Pelin edetessä myös viitosia ja kuutosia tulee mukaan pakkaan, vielä ilkeämpine rangaistuksineen. Samurailaudan tila vain uhkaa loppua kesken... Toivottavasti luvut 2, 4 ja 6 voi lykätä naapurille!
Aivan varomaton ei sovi olla, sillä monessa kortissa on jokin rangaistus, joka suurella todennäköisyydellä toteutuu pelaajan seuraavalla vuorolla. Rangaistukset vaihtelevat muun muassa haavoittumisesta tulipaloihin ja puolustuskyvyttömyydestä pakkohyökkäyksiin. Tämän kaiken välttely vaikuttaisi silkalta tuuripeliltä, mikäli Samurai Spirit ei olisi yhteistyöpeli.
Samurait voivat nimittäin auttaa
toisiaan uniikkien erikoiskykyjensä avulla. Jotkut muun muassa
sallivat pelaajien antaa tietyt kortit viereisille pelaajille, ja
joidenkin ansiosta pelaajien ei tarvitse välittää tietyistä
rangaistuksista lainkaan. He voivat antaa myös taustatukea eli
lainata kykyjään toisille samuraille, tosin tällöin pakan
päällimmäinen vihollinen ehtii livahtamaan kylään. Kaikkia
kykyjä tarvitaan, jotta kaikki samurait pysyvät hengissä pelin
loppuun saakka.
Samurait, joiden käsissä on koko kylän kohtalo. Mutta, mitähän ihmettä tiikeri tuolla tekee?
Joillekin saattaa olla ongelmana se, että kaikesta teemasta huolimatta pelin perustuntuma uhkuu enemmän blackjackia tai venttiä kuin eeppistä taistelua. Tilanne ei järin muutu numeroiden pyörittelystä, vaikka samurait muuttuvat tarpeeksi osumaa saatuaan eläimellisiksi superhahmoiksi! Itseäni tämä ei ole lainkaan haitannut.
On totta, että tuuria on mukana melko paljon, sillä nostopakan sisältö ja tuhottujen maatilojen kääntöpuolien rangaistukset paljastuvat joka pelissä eri lailla. Itse asiassa kaksin- ja soolopelissä pitää etukäteen varmistaa, että perhesymboleja esiintyy nostopakan korteissa vähintään kaksi kertaa, jottei peli tyssää heti lähtöasetelmassa. Joka tapauksessa Samurai Spiritissä menestyminen pohjaa vahvaan yhteistyöhön ja neuvojen antamiseen pelaajien välillä sekä siirtojen ja kykyjen oikein ajoittamiseen.
Ja mikä parasta, tämä peli sopii
(hämmentävän hyvin) myös yksinäiselle samuraille! Päätökset
ovat edelleen raastavia, sillä myös soolopelissä käytetään
kaksinpelin sääntöjä. Peliin valitaan tällöin kaksi kylää
puolustavaa samuraita, ja muiden kyvyt jäävät vain
kertakäyttöisiksi. Myös pelin eri vaikeustasot tuovat paljon
haastetta ja lisäävät pelin elinkaarta. Suosittelen.
Kommentit
Lähetä kommentti