Botanicus kertoo, kuinka saada kennerspiel kukoistamaan

Luontoteema on ollut jo pitkän aikaa in lautapelimaailmassa ja pysynyt pinnalla niin Wingspanin, Cascadian kuin viimeisimpänä Forest Shufflen menestyksen myötä. Forest Shufflen kanssa samaan aikaan vuoden 2024 Kennerspiel des Jahres -suosituslistalle päätynyt Botanicus on niin ikään varsin luonnonläheinen lautapeli, tällä kertaa kahdesta neljään pelaajalle. 

Botanicuksessa pelaajat astuvat 1800-luvun aristokraattien saappaisiin, luopuvat niistä saman tien ja ottavat multaiset tilalle puutarhureina, jotka hoitavat kasvitieteellisiä puutarhoja vastaten samalla erinäisten vierailijoiden odotuksiin. 

Pelaajan tavoitteena onkin saada täytettyä omaa puutarhalautaansa sopivilla kasveilla ja kukilla. Se, mikä sitten on milloinkin sopivaa, riippuu itse asiassa paljon jo pelin alkuvaiheessa arvotuista pisteytyslaatoista, jotka pelaaja saa asettaa puutarhalaudan viereen rivien jatkoksi, itselle mieluiseen järjestykseen. Nämä laatat kannattaa sovittaa mahdollisimman hyvin yhteen samaan lautaan jo valmiiksi painettujen perustilausten kanssa, jotka puolestaan on istutettava ensin, jotta myöhemmistä vierailijoista on ylipäänsä mahdollista saada isompia pistesaaliita. Myös pystysuunta on hyvä huomioida, sillä pelin lopussa kustakin täyttyneestä sarakkeesta kertyy pisteitä sen kukoistavimman kasvin mukaisesti.

Puutarhurilla voi puikkelehtia lähtökohtaisesti puutarhan jokaisen pensaan viereen, mutta vain, jos pelaaja maksaa pankkiin yhden kolikon jokaisesta kertyneestä askeleesta. Jos pelaajalla sattuu olemaan varat vähissä, niin ei hätää: aristokraatti auttaa asiassa ja antaa kolikoita keskuspelilaudan raharadalla. Samalla keskuslaudalla päästään käsiksi myös muun muassa kastelu- ja kasvitoimintoihin, kottikärryjen ja lapion varteen. Raha-, kottikärry- ja lapioradoilla liikutaan tavallisimmin 1–3 askelta kerrallaan ja toteutetaan toiminto kohdalta, johon pysähdytään. 




Itse toimintojen valintatapa muistuttaa hieman Kingdominosta. Keskuslaudan alaosassa vilisee iso vaalea- ja beigetaustainen, vasemmalta oikealle etenevä toimintojen verkosto. Pelaajalla on käytössään kukkapelimerkki, jolla hän valitsee ja toteuttaa vuorollaan yhden allekkain olevista neljästä toiminnosta. Muiden pelaajien toimien jälkeen seuraavalle kierrokselle edetään näin syntyneessä uudessa vuorojärjestyksessä, kukkien mukaan ylhäältä alas. 

Botanicus lisää tähän jo melko tutunoloiseen kaavaan pari omaa tvistiä. Joka toisen sarakkeen kohdalla toiminnot käytännössä tuplaantuvat: pelaaja voi ja useimmiten asettaakin kukan toiminnon vieressä olevan vapaan, pelin alussa arvotun kukkalaatan päälle, joka antaa suoraan lisätoiminnon. Toinen (ja kolmas / ja neljäs) pelaaja voi halutessaan änkeä myöhemmin samaan paikkaan, maksaa kolme (tai kuusi / tai yhdeksän) kolikkoa ja kiilata vuorojärjestyksessä, joskin vain ensimmäinen saa paikalta kukkabonuksen. Puolessavälissä peliä kukkalaatat käännetään ympäri uusiksi toiminnoiksi, minkä jälkeen ketjulla kuljetaan toisen kerran päätyyn asti. Kun tämä on tehty, on vielä viimeisen raha-, kottikärry- tai lapiotoiminnon aika ennen voittajan julistamista.




Toimintoketjun jatko onkin siis Botanicuksessa nähtävissä hyvin pitkälti ennalta, mikä luo astetta merkittävämpiä valintoja itse toimintojen ja tulevan vuorojärjestyksen välillä. Päätöksenteossa ei kuitenkaan mene yleensä mitenkään pitkään, vaan homma pysyy pelin alusta loppuun asti suoraviivaisena ja leppoisana. 

…yhtä pikkuriikkistä poikkeusta lukuunottamatta. Kaksinpelissä käytetään kolmatta kukkaa, jolla kunkin kierroksen ensimmäinen pelaaja estää tai ainakin pyrkii vaikeuttamaan valitsemiaan toimintoja. Jotkut herkemmät ovat ehdottaneet, että tämä elementti olisi poissa tai korvattaisiin pelkällä nopanheitolla, mutta minulle ja kilpakumppanilleni tämä muistuma Frescosta ja sen Leonardo-muunnelmasta on Botanicuksessakin kuin kotonaan. 

Pelaaja voi maksaa vuoronsa alussa kaksi rahaa ja joko kastella kukkia kahdesti tai liikkua lapion kera kaksi askelta. Vaihtoehtoisesti kortin voi hylätä, jolloin siitä saa kolme rahaa. 




Olemme pelanneet Botanicuksesta tähän mennessä vain ensimmäistä pelimuotoa, ensin tavallisena ja sittemmin loppupisteytyskorteilla höystettynä. Nämä kortit voi yhdistää aika huoletta jo varhaisessa vaiheessa peruspeliin, tietyllä varauksella myös suositusikärajan 10+ tuntumassa. 

Botanicuksen eksperttiosuus tarjoaa asiaan enemmän perehtyville muutakin mietittävää, kun peliin lisätään uniikit puutarhat lisäsääntöineen. Tähän tekisi kovasti mieli tutustua, mutta en osaa vielä sanoa, milloin koskemme tähän, sillä mukaan pitäisi ympätä samalla joitakin temaattisia omituisuuksia. Esimerkkinä eläimet, jotka ovat peruspelissä selkeämmin koristeita ja antavat irtopisteitä – toisessa pelimuodossa ne vapauttavatkin bonuksia ja muita lisäkykyjä, jotka voivat mitä luultavimmin unohtua silloin tällöin keskuslaudan muun toiminnan sekaan. Puutarhuritkin ovat polusta riippuen välillä ahneempia ja välillä taas eivät. Harrastajille tämä muoto tuskin aiheuttaa mitään isoja ongelmia vaan voi ennemminkin jopa lisätä mielenkiintoa peliä kohtaan jo alusta alkaen. 




Botanicuksen ovat suunnitelleet Vieri Masseini ja Samuele Tabellini. Näistä nimistä huolimatta Botanicus ei muistuta ns. italoeuroja, sillä pelin yleisilme on hyvin pirteä eikä sen vaikeustasokaan ainakaan lähtökohtaisesti päätä huimaa. Botanicus onkin näiltä osin huomattavasti lähempänä esimerkiksi First Ratiä kuin Teotihuacania, mikä on tällä hetkellä minulle ehdottomasti plussaa. 

Julkaisija Hans im Glück on tehnyt hyvän ratkaisun tarjoamalla ikään kuin kahta peliä samassa paketissa: helpompaa perheille ja toista vain hieman vaativampaan pelimakuun. Ymmärrän hyvin myös KdJ-raatia, sillä soisin itsekin Botanicukselle huomattavasti laajempaa huomiota. Toivottavasti myös pohjoismainen versio olisi jossain muhimassa?





Kommentit