Oli pimenevä lauantai-ilta. En vieläkään omistanut biljardipöytää.
Onneksi olin aiemmin hankkinut näppäryyspelin nimeltä Flick ’em Up!, jonka
ajattelin toimivan eräänlaisena biljardipelien korvikkeena, näyttävänä ja
parhaimmillaan yleisöä keräävänä spektaakkelina. Koska edeltävä teksti ei varsinaisesti tuo Hyvien, pahojen ja rumien teemaa mieleen sitten millään, aloitan uudestaan, paremmalla
juonikuvauksella.
Oli pimenevä lauantai-ilta. Sheriffi joukkoineen oli saanut vihiä, että pahamaineinen Cooper Clan piileskeli saluunassa ja oli aikeissa varastaa pankista lisää rahasäkkejä. Sehän ei käy päinsä, rahat täytyy saada takaisin pankkiin! Niinpä oli tullut aika selvittää välit lopullisesti. Vain mestariampujilla ja keljuimmilla lännenmiehillä on tilaa tässä kaupungissa.
Päätimme lauantain peli-illan Flick ’em Upin kolmannen skenaarion merkeissä. Jaoimme neljän hengen porukan kahden joukkueisiin. Pankkiryöstön aikana pelaajilla oli käytössään kolme toimintoa, joista sai yhdistellä kaksi vapaasti: liikkuminen, ampuminen ja rahasäkin ottaminen. Liikkuminen ja ampuminen hoidettiin kumpikin napauttamalla tarkoitukseen sopivaa puista kiekkoa haluttuun suuntaan. Yritykset olivat sitä, mitä tältä peliltä odottikin: osumatarkkuus oli välillä huvittavan epäonnistunutta, mutta toisinaan hurrasimme pelaajien millintarkoille nappisuorituksille.
Ovatko kaktukset ja heinäpaalit tiellä? Ammu ne pois vaan!
Oli pimenevä lauantai-ilta. Sheriffi joukkoineen oli saanut vihiä, että pahamaineinen Cooper Clan piileskeli saluunassa ja oli aikeissa varastaa pankista lisää rahasäkkejä. Sehän ei käy päinsä, rahat täytyy saada takaisin pankkiin! Niinpä oli tullut aika selvittää välit lopullisesti. Vain mestariampujilla ja keljuimmilla lännenmiehillä on tilaa tässä kaupungissa.
Kuva alkutilanteesta. Etualalla olevat pahikset ovat saluunan luona, valmiina varastamaan rahasäkkejä pankista, jota sheriffi ja hänen apujoukkonsa puolustavat.
Päätimme lauantain peli-illan Flick ’em Upin kolmannen skenaarion merkeissä. Jaoimme neljän hengen porukan kahden joukkueisiin. Pankkiryöstön aikana pelaajilla oli käytössään kolme toimintoa, joista sai yhdistellä kaksi vapaasti: liikkuminen, ampuminen ja rahasäkin ottaminen. Liikkuminen ja ampuminen hoidettiin kumpikin napauttamalla tarkoitukseen sopivaa puista kiekkoa haluttuun suuntaan. Yritykset olivat sitä, mitä tältä peliltä odottikin: osumatarkkuus oli välillä huvittavan epäonnistunutta, mutta toisinaan hurrasimme pelaajien millintarkoille nappisuorituksille.
Hurraaminen ja etenkin tiimityö tekivätkin Flick ’em Upille
ihmeitä. Saattaa kuulostaa kummalliselta, mutta nyt tuntui siltä, että nelinpeli
oli huomattavasti aiemmin kokemaani kaksinpeliä parempi. Vaikka kaksinpelissä
pelaajilla olikin enemmän vuoroja ja näin enemmän toimintoja toteutettavaksi
peliä kohti, joukkuehenki toi peliin uusia ulottuvuuksia. Keskustelua
seuraavista ja mahdollisesti toimivista siirroista tuli yhtenään. Aikaa jäi
enemmän tilanteen seuraamiseen ja kokonaiskuvan hahmottamiseen ilman, että
kenellekään jäi varsinaista joutoaikaa. Useammasta silmäparista on myös apua
epäselvissä tilanteissa. Flick ’em Up! siis sopii neljälle hengelle, mutta tätä
suurempaa pelaajamäärää en sitten edes kokeilisi, juurikin lisääntyvän
joutoajan vuoksi.
Myös kaatuneet toimivat hyvinä esteinä.
Emme tosin pelanneet peliä nopeasti nytkään, sillä skenaarion
läpikäymiseen meni pohdintoineen kaikkineen lähes kaksi tuntia, erään pelaajan
mielestä noin puoli tuntia liian pitkään. Kokenut joukko pelaa pelin varmasti
huomattavasti nopeammin – meidän aikaamme kului muun muassa hauskanpidon
lisäksi kahden sääntökirjan pläräilyyn. Joihinkin kohtiin emme saaneet tästäkään
huolimatta selkeää vastausta. Mitä esimerkiksi tapahtuu toisen rahoille kaksintaistelussa,
kun molemmat osapuolet jäävät henkiin? Voisi luulla, että rahat ryöstetään,
mutta mainintaa ei kirjoista löydy. Sääntökirja- tai tulkintaongelmat ovat siis
olemassa, mutta toisaalta pidemmälle edettäessä myös helpommin ohitettavissa.
Mitä ihmettä tapahtui? Kunpa käytössä olisi hidastuskuvaa!
Flick ’em Up! tarjoaa kymmenen valmista skenaariota, joista riittää pelattavaa
oletettavasti pitkäksi aikaa. Mikään ei tietenkään estä luomasta lisäksi ikiomia
skenaarioita. Vähemmän pelanneelle joukkueelle voi tarvittaessa antaa tasoitusta
sallimalla osumat kimmokkeiden kautta ja uusintayritykset liikkumisen suhteen.
Flick ’em Up! vaikuttaa tällä hetkellä monipuoliselta peliltä, osaksi jopa
lelulaatikolta, joka kuitenkin on avoin erilaisille kokeiluille.
Kaksintaistelut ovat Flick 'em Upin kohokohtia. Pari taistelua ratkesi kertalaakista, mutta muutama hervoton trillerikin koettiin.
Minun makuuni Flick 'Em Up oli aivan liikaa lelulaatikko ja liian vähän peli. Peliksi odottaisin, että säännöt kerrottaisiin kattavasti, ja sitä Flick 'Em Up ei tee. Aivan liian monta kohtaa jäi pelaajien oman sopimisen varaan.
VastaaPoistaSääntöjä sai kyllä soveltaa, myönnetään.
PoistaOlisikohan tässä sittenkin kyseessä enemmän ns. aktiviteetti kuin peli?