Alan R. Moon loi Menolipun yli vuosikymmen sitten ja kehittää vielä edelleenkin uusia kikkoja eri karttojen parissa. Näin joulun lähestyessä ajattelin kuitenkin kertoa Menolipun sijaan toisesta tapauksesta - turhaan huomiotta jätetystä, usein edellä mainitun jättihitin varjoon jäävästä lautapelistä. On olemassa toinenkin karttaa hyödyntävä peli, joka voisi nauttia samanlaista arvostusta kuin Ticket to Ride. Tänään huomio keskittyy Airlines Europeen, lentokoneisiin junien sijasta.
Myös Airlines Europe hyödyntää toimivaa kaavaa, kuten reittien rakentamista, voittopisteiden keräämistä ja vuoron käyttämistä vain yhteen toimintoon muutaman vaihtoehdon joukosta. Mutta jos luulit, että Airlines Europe on vain sitä samaa Menolippua lentokoneilla, niin olet ajatuksinesi hieman sivuraiteilla. Tämä peli on nimittäin jalostunut ja virtaviivaistettu versio tekijän aiemmasta junateemaisesta osakepelistä Union Pacific. Reitinrakennusta suuremmassa pääosassa onkin lentoyhtiöosakkeiden haaliminen ja niiden arvon nostaminen.
Lavastettu kuva. Lentokoneiden myötä lentoyhtiöiden osakkeiden arvot nousevat Eurooppaa kiertävällä osakeradalla. Osa yhtiöistä havittelee jo reittibonuksia. |
Yhtiöiden osakkeet tulevat arvokkaammiksi lentoverkoston laajenemisen ja lentokoneilla peitettyjen, pelilaudan reiteillä olevien numeroitujen ympyröiden myötä. On siis hyvä pyrkiä kasvattamaan yhtiöitä, joiden osakkeista pääsee itse hyötymään eniten. Lisäosakkeita saa kuitenkin vasta lentokoneiden asettamisen jälkeen (joko valittuna avoimelta korttiriviltä tai satunnaisena nostopakan päältä), mikä tarkoittaa usein sitä, että toiset huomaavat ja torppaavat tulevat suunnitelmat - vaikkapa haalimalla käteen samoja osakkeita tai blokkaamalla sopivan reitin nenän edestä.
Ajoituksellakin on merkitystä, sillä vain tiettyinä satunnaisina hetkinä osakkeiden omistajille jaetaan voittopisteitä. Niin tosiaan, tätä varten osakkeita pitäisi siis ehtiä pelata pöydällekin (ja saada toki näin lisää rahaa käytettäväksi reitinrakentamiseen) jossain vaiheessa, mutta silloinhan kaikki näkevät, mihin olen panostanut. Tällöin he joko pöytäävät samoja osakkeita minua enemmän ja vievät pisteet tai jättävät saman värin kokonaan rauhaan ja jään lopulta yksin keskenkasvuisen, vain vähän pisteitä tuottavan yhtiön kanssa ja aargh! Tällainen jatkuva tasapainoilu omien toimintojen ja muiden siivellä elämisen välillä on Airlines Europessa omaa luokkaansa.
Edellä mainittujen tekijöiden lisäksi myös tuurilla on toki melkoinen rooli pelissä. Pelaajaa voi harmittaa, kun korttirivi menee lähinnä tukkoon kehnoista osakkeista eikä sopivan väristä millään löydy. Itselle tarpeettomat, ja siten mahdollisesti toisille tuiki tärkeät kortit voi kuitenkin vaihtaa Air Abacuksen, kartalla näkymättömän lentoyhtiön osakkeisiin, jos vain aikaa riittää. Itseäni tuurin osuus ei niinkään haittaa, onni kun tuntuu vaikuttavan pelin lopputulokseen aika lailla saman verran kuin Menolipussakin.
Puolustuksen puheenvuoron tarkoituksena on nostaa esille jostain syystä heikommalle huomiolle jääneitä pelejä. Toivottavasti onnistuin tällä kertaa. Airlines Europelle nimittäin soisi osittain samanlaisen kohtelun kuin kaukaiselle serkulle perähikiältä. Ei, älkää vältelkö sitä tai dumpatko niin kuin kesäkissaa. Sen sijaan kutsukaa Airlines Europe tänä vuonna joulupöytään. Saatatte yllättyä, mitä sillä on kerrottavana ja millaisia temppuja se kaikessa yksinkertaisuudessaan keksiikään pään menoksi.
P.S. Ilmeisesti myös Ticket to Ride UK -karttapaketissa pelataan osakkeiden kanssa. Tietääkö joku, miten tämä vertautuu Airlines Europeen?
P.P.S. Hyvää joulunaikaa kaikille!
Pennsylvanian kartalla on tosiaan osakkeet, mutta on se aika erityyppinen kuin tämä Union Pacific / Airlines Europe -osasto. Koukku on toinen. Reittejä rakentamalla saa osakkeita, joilla on sitten pelin lopussa jotain arvoa. Ihan hauska tapa kyllä pelata Menolippua, ei siinä mitään.
VastaaPoista