Minkälaisia mielikuvia sinulle herää sanoista Muuttuva labyrintti, Rush Hour -liikennepeli ja Lattia on laavaa? Valehtelisin, jos väittäisin Marco Teubnerin miettineen täsmälleen tuota kolmikkoa, luoneen niistä Venn-kaavion ja sitten tehneen sen keskiön perusteella Dragon Marketin, jonka Lautapelit.fi on hiljattain julkaissut myös suomeksi. Dragon Market kuitenkin on suunnilleen noista osasista koostuva leppoisa perhepeli ja samalla lopputuloksena myös hieman muuta, kuin mitä edellämainitut verrokit antavat ymmärtää.
Dragon Marketissa pelaajat saavat eteensä pelilaudan, joka kuvaa vedellä kelluvaa Lohikäärmetoria. Tälle asetettavat veneet ovat täynnä pelaajien toivomia lahjatavaroita. Pelaajat lähtevät liikkeelle laitureilta ja liikuttavat pelaajanappuloitaan veneiden päällä keräten tavaroita tavoitekorttiensa mukaisesti. Tavallisessa pelimuodossa pakasta nostettu tavoitekortti pysyy koko ajan näkyvillä, vaativammassa kahdesta kortista valitaan toinen ja se pidetään muilta salassa, kunnes tavoite on täytetty. Pelaaja saa uuden kortin palaamalla lahjojen kanssa lähtöpisteelle. Ensimmäisenä, pelimuodosta riippuen kaksi–kolme kertaa lahjoja palauttanut pelaaja voittaa.
Vuoro alkaa kahden nopan heitolla, joka kertoo, kuinka monta liikepistettä pelaaja voi käyttää. Noppien lukemat koostuvat vain kolmosista ja nelosista, joten suuria vaihteluja ei esiinny: yhteistulos on aina 6–8 liikepistettä. Pelaaja voi yhdellä liikepisteellä siirtää pelaajanappulaansa viereiseen veneen täyttämään tai laiturilla olevaan ruutuun. Veteen ei siis voi astua, kastuminen on kiellettyä. Myös veneiden kuljettajat tukkivat tietä. Sen sijaan muiden pelaajanappuloiden läpi voi liikkua vapaasti – tosin samaan ruutuun ei tällöinkään mahdu pysyvästi useampaa nappulaa.
Dragon Marketin veikein piirre on sen veneet. Kunhan vain tilaa riittää, liikepisteen voi käyttää myös joko liikuttamalla yhtä venettä keulan tai perän suuntaisesti niin pitkälle kuin mieli tekee tai kääntämällä venettä 90 astetta kerrallaan tarttumalla sen kuljettajaan. Näillä tavoilla pelaaja voi tuoda kauempana olevia lahjoja oman pelinappulansa ulottuville ja ylipäänsä luoda pelinappulalleen reittejä. Veneet kääntyvät hieman eri tavoin, eli joko tiukemmassa kurvissa tai laajemmassa kaaressa riippuen siitä, onko sen kuljettaja keskellä vai päädyssä.
Mikäli pelaaja ei keksi kaikille liikepisteille heti käyttöä, peli auttaa asiassa hieman. Jäljelle jääneistä liikkeistä saa kolikoita, joita voi hyödyntää vastaavasti kullakin myöhemmällä kierroksella yhteen–kahteen lisäliikkeeseen. Kolikot toimivat myös alussa tasoituksena, minkä johdosta toinen pelaaja saa lähtötilanteessa yhden kolikon, kolmas kaksi ja neljäs kolme kolikkoa.
Dragon Marketin voi ainakin osittain liittää samaan jatkumoon Battle Sheepin ja Blue Lagoonin kanssa. Myös tällä kerralla taustalla on alkuperäinen julkaisija Blue Orange ja kyseessä on perheille suunnattu peli, joka voi itse asiassa olla nuoremmille pelaajille melkoisen vaativa. Pelaajan olisi nimittäin periaatteessa hyvä nähdä useita siirtoja eteenpäin ja hyödyntää toimintopisteitään vuoron aikana tehokkaasti. Kuuden–kahdeksan siirron miettiminen ja toteuttaminen voi kuitenkin olla osalle pelaajista aikaa vievä, joskaan ei ylitsepääsemättömän vaikea prosessi, jossa esimerkiksi venettä tulee liikutettua monesti sittenkin vielä yyyyhden ruudun verran. Etukäteen miettimistä voi tehdä vain vähän, sillä tilanne pelilaudalla elää vuorojen välillä usein paljon.
Vaikka satunnaisuus rajoittuu käytännössä tavoitekortteihin, vilkas liikehdintä on omiaan tarjoamaan esteitä ja yllätyksiä suuntaan jos toiseen, mikä korostuu, kun pelaajia on enemmän. Veneiden avulla pelaajien on myös mahdollista keskittyä tekemään mutkia toisten matkaan myös aivan tarkoituksella, mikä ei sinänsä ole se ystävällisin eikä välttämättä pelin voittamisen kannaltakaan se kaikkein toimivin taktiikka. Kunhan nämä seikat pitää mielessä eikä niitä näe niinkään ongelmina, Dragon Market sopii hyvin johdannoksi toimintopisteiden pelimekaniikkaan.
Mikäli Dragon Marketiin kaipaa vielä jotain lisää, sitä voi tarpeen mukaan myös muokata ottamalla käyttöön punaiset tavoitekortit, jotka antavat pelaajille erikoiskykyjä. En ole vielä tutustunut noihin tai joukkuepeliin sen tarkemmin, noiden aika kun odottaa vielä sopivalle peliseuralle otollisempaa ikää. Tällä hetkellä ajan saakin kulumaan varsin mukavissa merkeissä Dragon Marketin normaalin pelimuodon parissa.
Kommentit
Lähetä kommentti