New Eden eli sopivasti uutta, vanhaa ja sinistä Schweriltä ja Schmidtiltä




Vuonna 2442 ihmiskunnalla on valtamerien rajun pinnannousun myötä edessään uusi alku. Niinpä kansat päätyvät rakentamaan kokonaisia kaupunkeja veden alle. Tämä tulevaisuudenkuva on teemana Benjamin Schwerin ja julkaisija Schmidt Spielen kevään 2023 uutuudessa New Eden, jossa ratkaistaan, kuka luokaan lopulta toimivimman ja turvallisimman elinympäristön merten syvyyksiin. 

Tummanpuhuvan aiheen alta paljastuu lopulta, ehkä jopa yllättäen, ilahduttavan kevyt ja napakka, noin tunnin kestävä peli, joka yhdistelee näppärästi kortin- ja työläistenasettelua aimoon annokseen markkinoita ja huutokauppaa. 

Valmistaudu varaamaan pöydälle paljon tilaa, sillä New Eden alkaa.

Lähtötilanteessa kunkin pelaajan omalla laudalla on kuvattuna aseman keskuskupu, joka on rakennettu kaiken toiminnan mahdollistamiseksi valkoiselle savuttajalle, valtameren pohjalla olevalle kuumalle lähteelle. Pelaajat hankkivat lisämoduuleja asemansa ympärille ja laajentavat vedenalaisia kaupunkejaan erilaisten etujen ja ennen kaikkea voittopisteiden toivossa. 

Asumuksilla on mahdollista saada suoraan pisteitä, louhinnalla tuloja ja korjausyksiköillä itse asemaa kestävämmäksi. Korttien aktivoiminen kuitenkin vaatii sekä yhden hengen sukellusveneitä vapaisiin ruutuihin että riittävää määrää happea (eli askeleita keskuskuvusta kortille). Aseman alapuolelle liitettävät tutkimuslaitokset antavat pelaajille erikoiskykyjä vaihtelevasti pelin eri vaiheissa. Pelaaja voi myös milloin vain päivittää yhtä asemansa perusmoduuleista paremmaksi kuudella rahalla tai napata keskuskuvusta viisi lisärahaa myöhempiä hankintoja varten. 




Kierroksen ensimmäisessä vaiheessa pelaajat ostavat vuorotellen A-pakan kortteja markkinalaudan riveiltä. Kortti ylimmällä rivillä maksaa kokonaisen kympin, alemmilla riveillä olevat (ja niihin vähitellen päätyvät) taas halvempia, yhdestä kuuteen rahaa kukin. 

Vaihtoehtoisesti pelaaja voi liikuttaa sukeltajiaan ja aktivoida hankkimiaan moduuleja tai passata. Ensimmäisenä passannut saa aloittavan pelaajan merkin ja kolme voittopistettä, muut 0–2 voittopistettä, riippuen pelaajamäärästä. 

Hälytys, hälytys! (Voi kilpikonnaparat!)

Tässä välissä on keskeytettävä standardinomainen vaiheluettelointi hetkeksi ja puhuttava yhdestä New Edenin keskeisimmästä säännöstä. Hyvillä aikomuksillakin ostetut kortit (ja milloin vain saatava viitosen lisärahoitus) tuottavat usein vaurioita, joiden kertymistä valvotaan keskuskuvun radalla. Esimerkiksi edellisessä vaiheessa ostettu halpa yhden rahan kortti tuottaa yhden vaurion, minkä johdosta vahinkonappula etenee yhden pykälän oikealle. Vahinkonappula ei saa päätyä radalla yli viidentoista, tai muuten yksi kaupungin uloimmista korteista menetetään pysyvästi. 

Nappulaa suurempi tekijä on punainen mittari, joka taas näyttää aseman kokonaisvakauden. Mikäli vahinkonappula on pelin lopussa mittaria korkeammalla – väliaikainen ylitys sallitaan – asema luhistuu liiallisesta paineesta ja korttien oikeassa ylänurkassa odottavat voittopisteet jäävät kokonaan saamatta. Pelaajan on siis syytä tasapainotella sopivien korttien hankkimisessa niin rahan kuin vaurioiden suhteen sekä pitää vauriorataa jatkuvan tarkkailun kohteena. 

Vaara ohi, jatketaan... 

Ensimmäisen vaiheen jälkeen markkinalauta käännetään ympäri ja päädytään houkutteleville pimeille markkinoille. Kullekin pelaajalle jaetaan B-pakasta kolme salaista korttia, joista voi ostaa suoraan yhden, kaksi tai kaikki kolme maksamalla yhdestä kuuteen rahaa ja vastaava määrä vahinkoja. 

Loput pelaajilta jääneet kortit asetetaan pelaajakohtaisille riveille ja huutokaupataan (alle neljän pelaajan peleissä yhdessä alariville/-riveille laitettavien lisäkorttien kanssa). Huutokaupassa kaupataan kerrallaan kukin rivi kokonaisuudessaan, sekä kortteineen että tyhjine, sukellustoiminnot antavine paikkoineen. Huutokauppa kiertää, kunnes korkein tarjous voittaa lopulta rivin. 

Tämän jälkeen saadaan vielä pisteet ja/tai kolikot kierroskohtaisista bonuskorteista, palautetaan sukeltajat telakalle ja täytetään happisäiliöt seuraavaa kierrosta varten. Kolmen kierroksen jälkeen tarkastetaan kokonaisvauriot, aseman kestävyys ja lopulliset voittopisteet. 

Myyty!



Benjamin Schwer iskee jälleen.

Kuten blogiani pidempään lukeneet saattavatkin jo arvata, pidän New Edenistä. Tämä kolahti minulle aivan niin kuin Benjamin Schwerin edelliset isommat pelit (Hadara ja Crown of Emara) aiemmin. Näiden näyttöjen perusteella ostin New Edenin heti tilaisuuden tullen, vaikka pieni epäilys heräsikin, kun sain selville, että Schwer sukeltaa pelissään uuden äärelle, huutokauppaan. Kaksinpelit kun ovat yleensä vuorovaikutteisten huutokauppapelien koetinkivi. 

New Eden huomioi tämän osittain viilaamalla markkinavaihetta, jossa poistetaan automaattisesti kortteja, sekä pimeiden markkinoiden järjestelyjä. Sen sijaan itse huutokauppavaiheeseen ei olekaan koskettu – ostovalikoima säilyykin järjestyksestä huolimatta ja pelaajamäärästä riippumatta lähes samana. Tästä huolimatta kaksinpelissäkään ei lopulta ole mitään isoa vikaa. Mietin kuitenkin, tiukentuisiko kaksinpeli juuri sopivasti, jos joku pelaajista poistaisi huutokaupan alussa riveistä yhden (tai jopa kaksi, pelin yllättävän hyvin toimivan soolomuunnelman tavoin).

Kiitos teeman ja loppupisteytyksen, huutokaupassa ja bidauksessa on mukavasti painetta jo tällaisenaan. Uskon, että panokset vain kovenevat paitsi pelaajamäärän noustessa, myös ylipäänsä ajan myötä, kun kortit tulevat vähitellen pelaajille tutummiksi. Voinkin myönteisten pelikokemusten perusteella suositella lämpimästi New Edeniä, aivan erityisesti kolminpelinä. Benjamin Schwer on tehnyt hienon paluun, ja Schmidt Spielellä on selkeästi uusi hitti käsissään. 


 

Kommentit